Roco 72014 H0 Diesellocomotief 265 “Sik” van de NS, tijdperk IV met geluid
SKU
Roco 72014
Voldoende op voorraad
Special Price€ 199,99Normale prijs€ 349,90
Nieuw met garantie!
Gelijkstroom digitaal, full sound.
Diesellocomotief 265 “Sik” van de Nederlandse Spoorwegen in geel/grijze kleurstelling.
■ Met kraan ■ Met digitale rangeerkoppeling voor meer speelplezier ■ Motorsteel en tandwielblok van zinkspuitgietwerk, daardoor meer gewicht en hoge trekkracht ■ Fijn gedetailleerd ontwerp met veel insteekonderdelen en vrijstaand stuur ■ Voorbeeldgetrouwe licht- en geluidsfuncties via ingebouwde decoder schakelbaar ■ Met schakelbaar knipperlicht op de bestuurderscabine ■ Vrij zicht door de gesimuleerde bestuurderscabine ■ Met buffercondensator voor ononderbroken stroomvoorziening
De Nederlandse Spoorwegen kochten de tweeassige rangeerdiesellocomotieven tussen 1934 en 1951 van de fabrikant Werkspoor en een leveringsserie eveneens van CW Zwolle. Er zijn in totaal 169 stuks gebouwd in verschillende series en enigszins verschillende ontwerpen. Vanwege hun kenmerkende uitlaatgeluid zijn ze onder spoorwegarbeiders en spoorwegliefhebbers bekend geworden als ‘Sikken’ of ‘Sik’ – enkelvoud voor ‘geit’.
Vijftien van deze machines zijn in de jaren zeventig voorzien van kranen. Na de originele groene lak is later de geelgrijze kleurstelling toegepast. De hardwerkende werkpaarden werkten onvermoeibaar door heel Nederland. In de tweede helft van de jaren negentig leidden strengere arbeidsveiligheidsvoorschriften tot het stilleggen van de overige locomotieven. Veel hiervan zijn bewaard gebleven of zijn nog steeds in gebruik bij museumspoorwegen en enkele particuliere spoorwegmaatschappijen.
Diesellocomotief 265 “Sik” van de Nederlandse Spoorwegen in geel/grijze kleurstelling.
■ Met kraan ■ Met digitale rangeerkoppeling voor meer speelplezier ■ Motorsteel en tandwielblok van zinkspuitgietwerk, daardoor meer gewicht en hoge trekkracht ■ Fijn gedetailleerd ontwerp met veel insteekonderdelen en vrijstaand stuur ■ Voorbeeldgetrouwe licht- en geluidsfuncties via ingebouwde decoder schakelbaar ■ Met schakelbaar knipperlicht op de bestuurderscabine ■ Vrij zicht door de gesimuleerde bestuurderscabine ■ Met buffercondensator voor ononderbroken stroomvoorziening
De Nederlandse Spoorwegen kochten de tweeassige rangeerdiesellocomotieven tussen 1934 en 1951 van de fabrikant Werkspoor en een leveringsserie eveneens van CW Zwolle. Er zijn in totaal 169 stuks gebouwd in verschillende series en enigszins verschillende ontwerpen. Vanwege hun kenmerkende uitlaatgeluid zijn ze onder spoorwegarbeiders en spoorwegliefhebbers bekend geworden als ‘Sikken’ of ‘Sik’ – enkelvoud voor ‘geit’.
Vijftien van deze machines zijn in de jaren zeventig voorzien van kranen. Na de originele groene lak is later de geelgrijze kleurstelling toegepast. De hardwerkende werkpaarden werkten onvermoeibaar door heel Nederland. In de tweede helft van de jaren negentig leidden strengere arbeidsveiligheidsvoorschriften tot het stilleggen van de overige locomotieven. Veel hiervan zijn bewaard gebleven of zijn nog steeds in gebruik bij museumspoorwegen en enkele particuliere spoorwegmaatschappijen.